Direktlänk till inlägg 11 december 2011

tredje advent

Av Britt Lindberg - 11 december 2011 13:08

Nu blir det en tolkning av min tro igen!

Och deprimerande jul läsning, så alla är varnade!!


Det är advent och vi närmar oss jul, Jesu födelse, stillhet och glädje. Nu har jag upptäckt att jag sitter och tänker på långfredagen, den finns så att säga inbäddad i julnattens mysterium. Jaesus skall offras som ett lamm, hans födelse har ett mål att han ska dö. Min jul blir inte riktigt lika fridfull och vacker då, men det är en tanke som passar mig.

Därför blev jag så glad när Carina skrev så här i chatten på FB igår:


Mitt i livet händer det

att döden kommer

och tar mått på människan.

Besöket glöms bort 

och livet fortsätter.

Men kostymen sys i det tysta.


Ja jag är nog innerst inne sådan, men i alla fall så önskar jag er en fortsatt skön Advent.

 
 
Ingen bild

carina

12 december 2011 11:22

Och det citatet kommer från litterautrpristagaren av Nobelpriset i år. Tarnströmmer.

 
ProfBaltazar

ProfBaltazar

20 december 2011 11:18

Är inte vägen dit även den en del av målet ...

"In a little while
We'll be with the Father
Can't you see Him smile
In a little while
We'll be home forever
In a while
we're just here
To learn to love Him
We'll be home
In just a little while"

Så jag funderar att visst hade hans födelse målet att han skulle dö men även se och uppleva våra förhållanden och då blir även vägen mellan dessa två en del av målet ....

Just thinkin ...

http://blogg.profbaltazar.net

 
Ingen bild

Britt

21 december 2011 18:10

Jo målet att dö, och ja lära sig att förstå vad det innebär att vara helt och fullt människa. För hur skulle han annars kunna förlåta oss?
Tacksam för den funderingen och dikten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britt Lindberg - 10 maj 2012 08:01

Det var väldigt länge sedan, men jag har inte haft något att skriva om... Nu håller jag på att läsa om Liftarens guide till galxen triologin, är inne på fjärde boken... Men i "livet, universum och allting" ställer sig Arthur Dent, några frågor oc...

Av Britt Lindberg - 31 mars 2012 10:51

Jaha det var hundra år sen jag skrev nått här, men nu ska jag ta igen det. Med en dikt som jag skrivit själv:)   Basfiolen seglar på vinden. Fiolen spränger gränser i natten. Skriande flöjter flyr bort mot morgonrodnaden. Livet vänder sig i...

Av Britt Lindberg - 16 februari 2012 15:48

Jag har varit hos en ekofrisör. Jag rekomenderar er att gå till en sådan åtminstone en gång i livet. Det var så skönt...Först så borstade hon håret, sedan gav hon indisk huvud massage och sedan tvättade hon det med lerschampoo. efter det så klippte...

Av Britt Lindberg - 7 februari 2012 20:50

Jaha ja nu har jag börjat min frivilligarbetar tjänst på centrumhuset här i Mariannelund. Jag ska hjälpa asylsökande i svenska språket, ikväll hade jag fem smarta killar som bara ville lära sig mer och mer... Jag blir så glad och helt slut av att a...

Presentation

Jag är en kvinna, som vill dela mina funderingar och tankar kring livet och vad det kan innebära att vara kristen.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards