Alla inlägg under december 2011

Av Britt Lindberg - 23 december 2011 20:28

Önskar er en God Jul.

I dag lyssnar jag på mix megapol som kör jul låtar rakt igenom.

Bara det att en av dem har fått en helt ny betydelse för mig och

jag får antagligen stänga av radion när de spelar

"All I want for christmas is you."

Kram på er.

Av Britt Lindberg - 11 december 2011 13:08

Nu blir det en tolkning av min tro igen!

Och deprimerande jul läsning, så alla är varnade!!


Det är advent och vi närmar oss jul, Jesu födelse, stillhet och glädje. Nu har jag upptäckt att jag sitter och tänker på långfredagen, den finns så att säga inbäddad i julnattens mysterium. Jaesus skall offras som ett lamm, hans födelse har ett mål att han ska dö. Min jul blir inte riktigt lika fridfull och vacker då, men det är en tanke som passar mig.

Därför blev jag så glad när Carina skrev så här i chatten på FB igår:


Mitt i livet händer det

att döden kommer

och tar mått på människan.

Besöket glöms bort 

och livet fortsätter.

Men kostymen sys i det tysta.


Ja jag är nog innerst inne sådan, men i alla fall så önskar jag er en fortsatt skön Advent.

Av Britt Lindberg - 5 december 2011 19:37

Ett se det här klippet på you tube:

http://www.youtube.com/watch?v=iRxNa2qtgtg



Läs detta sedan:

När jag var med i Lectorium, så berättades det om hur jorden får energi, ja den behöver energi för att fortsätta fungera som den gör.

Energin sades då strömma in från nordpolen och ut vid sydpolen. En vacker tanke och den gav mig trygghet i att tro att det finns en högre makt som har koll på läget. Och att få näring och energi är ju alltid bra för allt levande.

Ni som har läst Guldkompassen, har där också fått läsa om fantasin att norrskenet, skulle vara en kontakt med andra världar och just norrsken eller aurora borealis, är vackert och gåtfullt.

När jag nu ser den här videon, så känns det som om det ändå finns ett korn av sanning i det Lectorium sa.

Jorden får energi från solen på ett annat sätt än bara genom fotosyntesen. 

För mig blir det ett bevis på en högre makt en ordning som värnar om det levande, det den skapat. 

Alltså Gud finns, han vill oss väl och han har känsla för det vackra.

En fin tanke tycker jag och den kommer jag att ha med mig in i mörkret som vi nu är i, jag behöver helt enkelt lite ljus på min stig just nu.


Av Britt Lindberg - 4 december 2011 16:35

Så är det mitt förra inlägg blev väldigt långt och eventuellt svårläst.

Spelar ingen roll, det var mina fiúneringar och jag försökte få ur mig allt på en gång.

Nu är jag hemma igen, skrev inlägget när jag var i Linköping och hjälpte Klas att flytta:)

Nu sitter jag här hemma och har träningsverk och en ny vecka av arbete framför mig. Just nu ser jag inte fram emot den.

Ha det bäst alles:)

Av Britt Lindberg - 3 december 2011 08:40

Först till Hess, nej du hon är för stor för min blogg:)

Carina det kanske kommer mer har inte tänkt färdigt änu och som jag fick lära mig på kursen för det var en sak jag fick lära mig. Ju fler frågor man får ju mer utvecklas man, så att ställa sig själv frågor och finna svaren är bra:)


Nu då till Satan, jag ser honom . Ja jag ser det som en mindre version av Gud, alltså Gud ser jag som en kraft, men för att kunna prata om Gud och göra honom begriplig och också för att Gud kan ta form och manifistera sig så brukar jag referera till Gud som han. Sitter antagligen i generna och språkbruket som vi haft. Sen har vi ju iof sig Gaia och hon är kvinnlig, men det är en helt annan historia och sen har vi med tanke på Gaia=moder jord en intressant teori från Lectorium, som refererar till solen och norrsken, en sak som jag hittade på nätet här om dan. Har vi tur så återkommer jag till det senare, ska ju hjälpa Klas att flytta idag.


Men åter till satan, ja han är en kraft fristående från Gud, kanske har han blivit skapad av människor? Kanske har han brutit sig loss och är en fallen ängel? Han existerar, hans kraft är mindre än Guds, men den finns där och han är hänsynslös, helt motsatsen till Gud. Han vill ha vår uppmärksamhet, kanske är han avundsjuk, kanske längtar han tillbaka om han fallit?

Men helvetet då? Ja du jag har en tro att alla kommer till himmlen, ja alla och där är jag inte kristen har jag förstott, för är man kristen då ska man tro att det finns ett helvete. Men jag tror att det fanns före Jesus, Gud kom ju hit i personen Jesus, för att han älskar oss och vill oss väl. Han vill att vi alla ska komma hem och han har själv sagt att han ska vänta tills alla omvänt sig, om han har den minsta möjlighet att göra det. Så jag tor rakt emot alla präster och bibelsprängda människor att det inte finns ett helvete, det har Gud själv tagit bort och som en klok människa sagt eller flera kloka människor sagt: Räcker det inte med det helvete vi lever i?

Jag ska avsluta detta med en kommentar från Lennart Koskinen: Alla pratar om ett liv efter döden, jag satsar hellre krut på ett liv före döden.

Av Britt Lindberg - 2 december 2011 20:54

Till Carina, sorry att svaret kommer så sent, men jag har inte kollat upp att det blev flera kommentarer.
Guds vänstra sida, mycket möjligt att han sitter intill väggen. Men jag har inte fördjupat mig i det tycker det finns andra mer viktiga saker att fundera över och vara tacksam för.
Men det finns inga bevis för att Gud finns, men de som har vandrat med honom, vet med sin själ och hjärta att han finns där för dem. De ser det i allt gott som händer och de ser det i det de tror är ont och som sedan visar sig vara gott. Det kan också upplevas av dem som är mediala och säger att deras andliga ledare hjälper dem. Hur det är med den saken det vet inte jag, det jag vet är att när jag sagt mitt Ja, Jesus är min herre, jag vill följa honom i gott och ont då upplever jag en frid i själen, i hjärtat som inte kan beskrivas inte kan tas i från mig. Det är bevis nog för mig. Jag har ändå följt Gud på ett annat sätt i Lectorium och aldrig upplevt den absoluta friden som infinner sig så sekund snabbt när mitt hjärta värker av längtan eller mitt sinne översköljs av tårar.
Men och det är också sanning för mig att djävulen går fram i världen som ett rytande Lejon och att det är lätt att bjuda in honom när vi är andliga, det gäller de som ber i kyrkan och de som frågar andar till råds. Jag ser det som att den som ber i herrens namn är skyddad om och det är viktigt om man är medveten om det och ber om beskydd. Det är därför man enkelt inte ska fråga medium, vi drar till oss oönskad närvaro. Det är vad jag tror. Inget fel att fråga medium, men var vaksam. Så ser jag det.
En sista sak som jag fick uppleva förra söndagen, vandrar Gud på jorden så går han förklädd.

Presentation

Jag är en kvinna, som vill dela mina funderingar och tankar kring livet och vad det kan innebära att vara kristen.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards